Χειρισμός Παραπόνων
Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της για διασφάλιση των δικαιωμάτων των ατόμων με νοητική αναπηρία στη Κύπρο η Επιτροπή Προστασίας Ατόμων με Νοητική Αναπηρία (ΕΠΑΝΑ) δέχεται προσωπικά ή ομαδικά παράπονα. Τα παράπονα συνήθως υποβάλλονται από τους κηδεμόνες αλλά και από τα ίδια τα άτομα, όπως και από επαγγελματίες που τους στηρίζουν (βλέπε ενότητα «Υποβολή Αιτημάτων /Παραπόνων»). Μετά τη διερεύνηση /εξέταση τους, όταν κριθεί αναγκαίο τα παράπονα παραπέμπονται στις αρμόδιες υπηρεσίες για διαβούλευση/ επίλυση. Δυστυχώς πολλά παράπονα δεν επιλύονται άμεσα, συχνά η επίλυση τους προϋποθέτει ουσιαστικές αλλαγές σε πολιτικές του κράτους, πράγμα το οποίο είναι χρονοβόρο.
Τα παράπονα συνήθως αφορούν στην:
- ανεπαρκή παροχή υπηρεσιών ημερήσιας φροντίδας και κατ'οίκον στήριξης,
- ανεπαρκή στήριξη, και παροχή ειδικής αγωγής σε παιδιά που φοιτούν στα κανονικά σχολεία,
- δυσλειτουργία διοικητικών συμβουλίων σωματείων που λειτουργούν προγράμματα κοινωνικής αποκατάστασης,
- ύπαρξη σοβαρών οικονομικών αναγκών,
- ανεπαρκή εργοδότηση στην ανοιχτή αγορά εργασίας και δυσμενείς όρους εργασίας,
- διαχείριση περιουσίας, έκδοση διαταγμάτων ανικανότητας ατόμων με νοητική αναπηρία
- κοινωνική αποδοχή ατόμων με νοητική αναπηρία,
- ανησυχία/ προβληματισμό για το μέλλον των ατόμων που ενηλικιώνονται,
- ανεπαρκή ιατροφαρμακευτική περίθαλψη
- ασφάλεια σε χώρους εκπαίδευσης/ εργοδότησης ,
- αποκλεισμός ατόμων από Ιδρύματα/ Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας,
- αποκοπή/ μείωση /αναθεώρηση του ΕΕΕ,
- πειθαρχικά προβλήματα και παραβατικότητα ατόμων με νοητική αναπηρία,
- τηλεοπτική προβολή της οικογενειακής κατάστασης ατόμων με νοητική αναπηρία,
- σεξουαλική παρενόχληση ατόμων με νοητική αναπηρία,
- αποϊδρυματοποίηση ατόμων που βρίσκονται στο Νοσοκομείο Αθαλάσσας,
- έλλειψη υπηρεσιών στις αγροτικές περιοχές